מחקרים העוקבים אחר קבוצות של אלפי נבדקים במשך שנים ארוכות מצאו שבממוצע, המשקל של טבעונים נמוך מזה של צמחונים ושל אוכלי כל.

טבעונות וירידה במשקל

22.01.2015 מאת: נירה אולנד - הדיאטנית הירוקה
תגיות , ,

כשאומרים על מישהו שהוא טבעוני, התמונה המיידית העולה לראש היא של אדם רזה.

מחקרים העוקבים אחר קבוצות של אלפי נבדקים במשך שנים ארוכות מצאו שבממוצע, המשקל של טבעונים נמוך מזה של צמחונים ושל אוכלי–כל.

בעבודתי המקצועית נתקלתי פעמים רבות באנשים שהחליטו לעבור לטבעונות מסיבות רבות וטובות (מוסרית, אקולוגית, בריאותית), לפעמים גם מתוך מחשבה שהטבעונות תסייע לירידה במשקל. ואכן, ברוב המקרים המעבר לטבעונות גורם להשלה של מספר קילוגרמים בתחילת הדרך.

Fotolia_51930395_S

מה הסיבות לירידה במשקל במעבר לטבעונות?

  • ההקפדה על מה שנכנס לפה – "האם זה באמת טבעוני?" – גורמת לנו לבררנות, ומתבטאת בהפחתת כמות הקלוריות הנאכלת בסך הכל. למשל, כשהולכים לארוע (לא טבעוני), הטבעוני ייאלץ לאכול מגוון מנות קטן בהרבה בהשוואה לאוכלי-כל, ולכן גם יקבל פחות קלוריות באותו הערב.
  • הפחתת אחוזי השומן בתפריט היומיומי: השומן תורם קלוריות רבות, ולכן, כשמפסיקים לאכול בשרים, עוף, גבינות, מעדני חלב, גלידות חלביות וביצים – מפחיתים גם את כמות השומן. לשמחתנו מדובר בכל המקרים הללו בשומן רווי מזיק ומיותר, וכך, זהו יתרון בריאותי בנוסף לירידה במשקל.
  • הפחתת כמות החלבון: בתפריט המערבי המקובל כמות החלבון היא פי 2 ויותר מצרכי הגוף האמיתיים. עודף חלבון, בניגוד למיתוס, לא בונה שרירים, כי אם הופך לשומן ומצטרף למאגרי השומן הקיימים בגוף. התפריט הטבעוני מכיל פחות חלבון וקרוב יותר לצרכים האמיתיים של הגוף, ולכן ישנם פחות עודפים שהופכים לשומן.
  • תשומת לב למזונות בריאים: מי שעובר לטבעונות מסיבות בריאותיות מוותר לא רק על מזונות מן החי, אלא גם על מזונות מעובדים, מזונות המכילים מרגרינה, שומן שעבר חימום בחום גבוה, סוכר וכד'. הגבלה זו תגרור אחריה בהכרח ירידה במשקל.
  • כמות סיבים גדולה: תפריט טבעוני בריא מכיל כמות סיבים גדולה בהרבה מאשר התפריט המערבי הטיפוסי. הסיבים שנמצאים בשפע בדגנים מלאים, קטניות, ירקות, פירות ואגוזים תורמים רבות לבריאות מערכת העיכול. כמו כן, הם תורמים להאטת ריקון הקיבה, תחושת שובע לאורך זמן רב יותר, מניעת עצירות, והפחתת הכמות הנאכלת.
  • Fotolia_52436957_S

מסיבות אלה, מי שעובר לטבעונות חווה חוויה משמחת: מצד אחד אוכלים כל היום בכיף וללא הגבלת כמויות, ומצד שני המשקל יורד לאט ובהתמדה. אולם, קורה והמשקל נעצר ואנחנו עדיין בעודף משקל, ולפעמים המשקל גם מתחיל לטפס חזרה כעבור מספר חודשים. איך זה יתכן?

בסופו של דבר, המשקל שלנו נקבע ע"י כמות הקלוריות שאנחנו מכניסים, לעומת כמה קלוריות אנחנו מוציאים. גם התפריט הטבעוני יכול להכיל יותר קלוריות מכפי שהגוף שלנו באמת צריך. "מלכודות" קלוריות רציניות ניתן למצוא במזונות הבאים:

  • מאכלים, במיוחד קינוחים ועוגות, המבוססים בעיקר על אגוזים, שקדים ובוטנים, ולכן מכילים כמות קלוריות אדירה. 100 גרם אגוזים מעורבים מכילים כ-600 קלוריות. אכילה ללא חשבון ממאכלים אלה מגדילה מאד את כמות הקלוריות היומית.
  • שימוש בשמן צמחי ללא הגבלה: כל כף שמן (מכל הסוגים, כולל שמן זית, שמן קוקוס, שמן קנולה וכל היתר, גם מכבישה קרה) מכילה כ-140 קלוריות. טיגון או הוספת שמן בנדיבות לסלטים ותבשילים מקפיצה את כמות הקלוריות היומית עד פי 2.
  • אכילה לא מאוזנת ולא מתוכננת: אצל טבעונים מסיבות מוסריות שאינם מוטרדים ממצב בריאותם תיתכן אכילה של מזונות תעשייתיים, מהירים ועתירי קלוריות כמו שתיה מתוקה, חטיפים, הרבה לחם עם חומוס או צ'יפס וכד'. באופן כזה נגרם נזק כפול – כמות הקלוריות גבוהה ונגרמת השמנה, כאשר בו זמנית הגוף רעב לרכיבי תזונה חיוניים כמו חלבון, ויטמינים, ברזל וסידן שאינו מקבל. הצורך של הגוף מתבטא בהגברת תחושת הרעב, ונפתח מעגל של השמנה.
  • Fotolia_38178210_S

מי שרוצה לאכול טבעוני, בריא ורזה צריך לזכור את מקומם המרכזי של הירקות והפירות בתפריט. ארוחה טובה תכיל לפחות שליש מהכמות בירקות טריים, מאודים, מבושלים או שניהם, מנה המבוססת על קטניות ודגנים, כמות מוגבלת של אגוזים מסוגים שונים, וכמות מוגבלת עוד יותר של שמן.

רצוי להשתמש בפירות העונה במקום ממתקים כשמתחשק משהו מתוק – כך מקבלים ממתק טבעי שאינו עתיר סוכר כמו ממתקים מעשי ידי אדם, ובו זמנית מקבלים גם ויטמינים, מינרלים וסיבים תזונתיים שהגוף צריך.

כשרוצים לרדת במשקל יש צורך להתייחס גם לצד השני של המשוואה – כמה קלוריות מוציאים. הוספת פעילות פיזית  במהלך היום (עבודת גינון, הליכה במקום נסיעה, מדרגות במקום מעלית וכו') וכן פעילות ספורטיבית – כולן יעזרו להטות את המשוואה הקלורית לכיוון של ירידה, במקום עליה.

bodybuilder training with dumbbells

 

© כל הזכויות שמורות ל-Vegan-Friendly

עוצב בהתנדבות ע"י ברק לאונרד, הראל לוי    נבנה ע"י בזיליקום גידול אתרים

אתר זה אינו תומך בדפדפן אינטרנט אקפלורר 7

עם זאת, תוכל לעדכן את הדפדפן שלך לדפדפן מודרני בקלות על ידי לחיצה על אחד הלינקים הבאים

Chrome Firefox Opera