הכותבת, שיר סלעית, חיילת לשעבר שהתגייסה כטבעונית וחזרה עם המון טיפים ועצות להתמודדות בצה"ל כטבעוני/ת. מה אוכלים? עם מי מדברים? מה לובשים? כל התשובות פה

טבעונות בצבא

16.01.2017 מאת: שיר סלעית
תגיות ,

הכרה כטבעוני - חשוב ורצוי לפנות לגורמי הת"ש עוד בטרם הגיוס. כדאי לברר כבר בצו הראשון מול המאבחנות הפסיכוטכניות. ניתן להתקשר למיטב ולבקש סיוע בהצהרה. יותר קל לקבל הכרה בטרם הגיוס. ניתן כמובן לעשות זאת אחרי הגיוס, מול מש"קית הת"ש של היחידה.

כומתה ונעליים - בבקו"ם כל חייל שמוכר כטבעוני מקבל כומתת פליז שחורה (היחידה כרגע) ונעליים לא מעור.

למי שמעוניין בכומתה לא מצמר בצבעי היחידה שלו (לאחר מסע כומתה או כומתה בצבע בקו"ם ולא שחור למי שלא יעבור מסע כומתה) ניתן לקנות בחנויות ציוד לחיילים.
הכומתות שם סינטטיות.

בנים, לוחמות ותומכות לחימה, אתם זכאים לנעליים גבוהות. קיימות נעליים גבוהות טבעוניות, אבל לא תמיד האפסנאי יתן לכם אותן.
תתעקשו לקבל את הנעליים עליהן החתימו אתכם. אל תקבלו את טענת האפסנאי שכרגע תקבלו נמוכות ובסדיר יחליפו לכם, רוב הסיכויים שזה לא יקרה.

סוודר - הסוודר שמקבלים באפסנאות עשוי צמר. אפשר כמובן לקנות סינטטי בחנויות ציוד לחיילים ואולי אפילו לא תקבלו סוודר בכל מקרה (לא תמיד כל היחידות נותנות).
תמיד אפשר להשאר עם מעיל א'.

אוכל בטירונות - בעבר קיבלו טבעונים בצבא דמי מחייה. כיום, כחלק מהמגמה להכיר בטבעונים בצבא, מי שקיבל הכרה כטבעוני זכאי למנות טבעוניות בחדר האוכל.
חשוב לברר כי מודעים להגעתך לבסיס עוד בשרשרת בחיול ביום הגיוס על מנת שיהיו ערוכים לכך.

באופן כללי, מפקדים משתדלים לעזור בנושאי אוכל. פנו למפקד הישיר שלכם ובקשו סיוע במידה ולא קיבלתם אוכל, או שהאוכל שקיבלתם לא מספיק.
כעקרון לא מאפשרים לטירונים להכניס איתם אוכל, אבל אולי המפקדים יגלו גמישות.

מפקד מתחשב אולי יסכים לך להכניס אוכל משלך לחדר האוכל כל עוד הוא עומד בחוקי הכשרות (לא אוכל מבושל מהבית אלא שימורים שטרם נפתחו).

סקאביאס - עשוי מצמר. הדרך האולטימטיבית להמנע מלגעת בשמיכה השנואה (עדיף שתגידו את זה בצד למפקד, כדי לא לגרום לשאר הטירונים לקנא).

קורסים וסדיר - חלק מהקורסיסטים יוכלו להביא איתם אוכל ולדלג על ארוחות בוקר (בעיקר בבה"ד 1). אני ממליצה להביא איתכם טחינה, ריבה וכל ממרח שלא מצריך קירור. אבוקדו קשה שיתרכך לאחר כמה ימים הוא פתרון טוב.
- לחם מלא פרוס יחזיק כמה ימים (בניגוד ללחם לבן שבדר"כ יתייבש מהר), גם פריכיות הן פתרון נהדר.
- קורנפלקס אהוב וקרטונים קטנים של חלב צמחי הם פתרון מעולה לארוחות בוקר (ברוב הסופרים מוכרים קרטונים קטנים שמחזיקים ללא קירור עד הפתיחה).
כדאי להביא גם קערת פלסטיק וסכו"ם, כך שלא יהיה צורך בחד"פ (אקולוגי) ולשטוף כל פעם.
- גרנולה וחטיפי בריאות הם פתרון מצויין לנשנושים קטנים.
- פירות קשים כמו תפוחים או פירות הדר יחזיקו לאורך זמן. בננות שלא הבשילו יכולות להבשיל בבסיס.

פינוקים - שוקולד מריר, בוטנים, פיצוחים, עוגיות, הכל הולך.

כמובן שכל החטיפים הרגילים שהם במקרה טבעוניים, הם פינוק מעולה (אוראו...) אם כי כדאי להמעיט. גם ככה בצבא נעלה לא מעט במשקל (:

שבתות - גם לטירונים מותר לדלג על ארוחות בחדר האוכל במהלך נוהל שבת (ארוחת בוקר וצהריים של שבת). זה הזמן להתפנק עם קורנפלקס אהוב.

גם פודינג צ'יה יהיה מזין וטעים (מתכון בסוף הכתבה)

מנות קרב - כל מי שירד לשטח, יתקל במנות קרב. מדובר בהמון שימורים ולחם לבן. כל האוכל מלבד הטונה הוא טבעוני. לאו דווקא מזין לטווח ארוך, אבל די טעים (בוטנים, עלי גפן, חלבה, שימורי פירות, תירס ושוקולד פרווה). רצוי להביא אגוזים או מנה אחרת עשירה בחלבון לימים אלה, אם מתאפשר. אם לא, לא נורא. כולם שורדים את זה.

ויטמין B12 - ממליצה לכל טבעוני לצרוך תוסף B12. אי אפשר לקבל אותו מהמזון הצמחי. זהו תוסף קטן וטעים.
ויטמין B12חשוב מאוד למערכת העצבים. לוקח הרבה שנים לחוש את המחסור בויטמין, אולם לעיתים כאשר חשים אותו כבר מאוחר מדי לתקן את הנזק. לכן מומלץ לטבעונים לקחת תוסף.

בדיקת דם - אחת לשנה כדאי לגשת לבצע בדיקות דם. תזונה טבעונית מאוזנת מכילה בתוכה את כל מה שגופנו צריך (מלבד B12) אולם בצבא לפעמים לא נצליח לאכול מאוזן כמו בבית. בקשו מרופא היחידה הפנייה לבדיקות דם על מנת לבדוק את מצב התזונה שלכם. בקשו לבדוק:

ספירת דם - בודקת אם יש אנמיה. במידה ויש, התייעצו עם הרופא כיצד לטפל. לעיתים לא תהיה ברירה ותאלצו לקחת כדורים עד שתגיעו לאיזון, משם שמרו על תזונה מאוזנת.

ברזל - מחסור בברזל גורם לעייפות, נשירת שיער חולשה סחרחורות ועוד. מקורות לברזל-ירקות ירוקים, טחינה, אפונה, סויה, חומוס.

אבץ - חשוב לאינספור פעילויות יומיומיות. כדאי לבדוק כמות אבץ בגוף, לעיתים טבעונים מגיעים למחסור באבץ. קל מאוד להשלים מחסור באבץ על ידי אכילת זרעים אגוזים וקטניות.

הרופא ימליץ על בדיקות נוספות (אין צורך לקחת עוד דם על מנת לבצע אותן) שיבדקו את מצבכם התזונתי הכללי. אין סיבה לא להסכים, זה יתן לכם תמונה מלאה יותר של מצבכם.

ולסיכום - זכרו שהאוכל בצבא לא טעים לאף אחד. לא לאוכלי הבשר, לא לצמחונים ולא לטבעונים, כך שאל לכם להרגיש מקופחים. שמרו על הבריאות ותהנו מהחוויות.

שירות קל ונעים!


מתכון לפודינג צ'יה:

רבע כוס זרעי צ'יה

כוס נוזלים (חלב צמחי או מים)

2 כפות ממתיק (מייפל סילאן או אבקת סוכר-סוכר רגיל לא יתמוסס-)

לערבב הכל יחד. להשאיר לפחות חצי שעה. ניתן להשאיר ללילה שלם.

זרעי הצ'יה מתמלאים בנוזל ומתנפחים.

 

אפשר להוסיף פירות או כל תוספת שתרצו.

© כל הזכויות שמורות ל-Vegan-Friendly

עוצב בהתנדבות ע"י ברק לאונרד, הראל לוי    נבנה ע"י בזיליקום גידול אתרים

אתר זה אינו תומך בדפדפן אינטרנט אקפלורר 7

עם זאת, תוכל לעדכן את הדפדפן שלך לדפדפן מודרני בקלות על ידי לחיצה על אחד הלינקים הבאים

Chrome Firefox Opera