נכתב על ידי נטע כהן - תזונאית מטפלת ומייסדת לייב באלאנס. אם אתם בתהליך של ירידה במשקל וגם מפחיתים/נמנעים ממזון מהחי בוודאי נתקלתם באמירה שבתזונה טבעונית קשה עד בלתי אפשרי לרדת במשקל, וקחו בחשבון שאם תעברו לטבעונות אולי תשמינו. בכתבה זו נרד לשורש האמירה, ונבחן האם יש דברים בגו.

"טבעונות זה משמין אוכלים רק פחמימות" - האמנם?

21.06.2020 מאת: נטע כהן - תזונאית מטפלת ומייסדת לייב באלאנס
תגיות , ,

אפתח בסיפור. הכירו את ליזה. ליזה נמצאת בתהליך של ירידה במשקל. במסגרת התהליך היא מתאמנת 4 פעמים בשבוע בחדר הכושר, פעמיים עם מאמן כושר אישי ופעמיים נוספות מגיעה לאימון עצמאי.
במהלך שהותה בחדר הכושר ליזה נחשפת לשיחות רבות של מתאמנים בינם לבין עצמם ובינם לבין מאמניהם, על החשיבות של צריכת חלבון כשמתאמנים.

יום אחד שמעה מתאמן מספר לחברו מה הוא אוכל ביום של אימון אינטנסיבי –
"בבוקר אני מכין חביתה מ-3 חלבונים וחלמון אחד עם קופסת גבינה לבנה וירקות
לפני הצהריים אני אוכל יוגורט מועשר בחלבון
בצהריים אני מכין 2 חתיכות של חזה עוף וירקות מאודים
אחר הצהריים, לפני האימון אני מכין שייק חלבון ולוקח אותו איתי לאימון, שותה תוך כדי
כשאני חוזר מאימון אני מחסל קופסת טונה במים, 2 פרוסות גבינה צהובה 9%, זיתים וירקות"
עוד הוא מוסיף – "כשמתאמנים ובונים מסת שריר חייבים להעמיס בחלבונים ולהמעיט כמה שאפשר בפחמימות, אחרת לא משיגים תוצאות!"

להעלות מסת שריר ובמקביל להורי אחוזי שומן?!

ליזה התכווצה. כבר כמה שבועות היא מנסה להפחית באכילת מזונות מהחי, מטעמים מוסרים, ונמלאה חשש שתהליך הירידה שלה במשקל יתקע וההשקעה שלה באימונים תרד לטמיון, היא התערבה בשיחה ושאלה את המתאמן- "ואם אני לא אוכלת בשר ועוף וביצים וטונה וגבינות לבנות וצהובות? מה עלי לאכול בשביל שמסת השריר שלי תעלה ובמקביל אוריד באחוזי שומן?"
אה, את טבעונית?? – בהצלחה לך נשמה, בטבעונות אוכלים רק פחמימות! אפילו בזרעונים האלה שאתם אוכלים שכביכול מהם אתם מקבלים חלבון – קטניות – גם בהם יש פחמימה!
כעת היא הרגישה אבודה לגמרי.
הסיטואציה מוכרת לכם? 

טבעונות זה משמין

למי מאיתנו שנמצא בתהליך ירידה במשקל, וגם לאלו ששומרים על המשקל, ובמקביל מפחיתים/נמנעים מאכילת מזון מהחי – האמירה הזו שמגיעה מהסביבה בוודאי מוכרת – טבעונות זה משמין.
ועל מה הטיעון הלא מבוסס הזה נשען? בדרך כלל על העובדה שבקטניות יש גם פחמימה.

סו וואט? – אז מה?
נכון. בקטניות יש גם פחמימה.
זה בהחלט לא אומר שמי שעובר לתזונה מהצומח יעלה במשקל.

הידעתם? -
מ-1 גרם של חלבון הגוף מפיק 4 קילו קלוריות (בשפת היום-יום אנחנו פשוט אומרים "קלוריות")
והנה השוס – גם מ-1 גרם של פחמימה הגוף מפיק 4 קילו קלוריות
ואם כבר התחלנו, אז נשלים את התמונה – מ-1 גרם שומן הגוף מפיק 9 קילו קלוריות.

אתייחס ל-2 נקודות עיקריות:

  1. עלייה או ירידה במשקל הם פונקציה של כמה אנרגיה הוצאתי לעומת כמה אנרגיה הכנסתי, ללא קשר אם אני אוכלת מהצומח או מהחי.

  2. בהתאם לסעיף 1,עלייה במשקל תהיה תוצאה של הבחירות התזונתיות שלי וכמה פעילות גופנית אני עושה.

הנה שני תפריטים לדוגמה:
התפריט של חגית - טבעוני
בבוקר – קערת קורנפלקס עם חמאת בוטנים, סירופ מייפל בנדיבות ומשקה שקדים
לפני הצהריים – שקית במבה
בצהריים – צלחת פסטה ברוטב עגבניות ובזיליקום ו-2 נקניקיות טבעוניות
אחר הצהריים – קפה ממותק בסוכר ופרוסת עוגה עבה
ערב – 3 פרוסות לחם עם חומוס, 3 פרוסות גבינה צהובה טבעונית, מלפפון ועגבניה
לילה – מעדן צמחי בטעם טחינה-שוקולד
פעילות גופנית של חגית – פעם בשבוע עושה הליכה של שעה

התפריט של מיכל – טבעוני גם הוא
בבוקר – סלט פירות מאגס, שזיף, ענבים וחצי תפוח עם זילוף טחינה משומשום מלא מעל
לפני הצהריים – מספר תמרים ואגוזי מלך
צהריים – תבשיל קינואה עם ירקות, 2 קציצות ביתיות "חריימה טופו" וכרוב ניצנים
אחר הצהריים – חליטת תה ללא המתקה עם עוגיית טחינה
ערב – סלט ירקות עשיר וצבעוני עם 2 פריכיות אורז מלא ועליהם ממרח קשיו ביתי עם נגיעה של זעתר
לילה – פרוסת אבטיח דקה
פעילות גופנית של מיכל – 5 פעמים בשבוע, כול אימון שעה. פעמיים בשבוע שחייה, פעמיים פילאטיס מזרון או עיצוב ופעם בשבוע ספינינג

ההבדלים בין התפריטים והרגלי התנועה של השתיים ניכר, ויש להניח שאם חגית לא תבצע שינויים תזונתיים וגם תגביר פעילות גופנית, היא תעלה במשקל.

בחירות תזונתיות לא בריאות ניתן לעשות בכל תפריט

הערת אגב – בדרך כלל, מי שהיה רגיל לאכול מעובד ולבחור בחירות תזונתיות לא בריאות – יעשה זאת בכול תזונה – בין אם מהחי ובין אם מהצומח, וגם במקרה ההפוך – אדם שאכל בריא כשאכל מהחי וכעת עבר לתזונה מהצומח – יש להניח שישמור על הקו של בחירות תזונתיות המקדמות את בריאותו.


הנחיות תזונתיות: שלבו בתפריט שלכם פירות וירקות בשפע ובשלל צבעים, קטניות מכול הסוגים, טופו במגוון צורות הכנה וטעמים, נשנושים בריאים, שתו לפחות ליטר וחצי מים ביום והקפידו על 3-4 אימונים שבועיים של שעה כול אחד

לסיכום: מעבר לתזונה מהצומח בהחלט מאפשר ירידה במשקל וגם שמירה על המשקל, ואינו מחייב עלייה במשקל.
כן, למרות שבקטניות יש פחמימה. סמיילי קורץ.

למאמר נוסף של נטע - 'חלבון מן הצומח'      חזרה לבלוג

 

נטע כהן - אינסטגרם

© כל הזכויות שמורות ל-Vegan-Friendly

אתר זה אינו תומך בדפדפן אינטרנט אקפלורר 7

עם זאת, תוכל לעדכן את הדפדפן שלך לדפדפן מודרני בקלות על ידי לחיצה על אחד הלינקים הבאים

Chrome Firefox Opera