אודות העמותה
ויגן פרנדלי היא עמותה הפועלת לקידום ולשיפור אורח חיים טבעוני בישראל.
העמותה הוקמה בספטמבר 2012 ע"י עמרי פז, יו"ר העמותה, ומאז השיקה מספר רב של פרויקטים פורצי דרך.
אנו פועלים בשני מישורים עיקריים:
1. הנגשת אורח החיים הטבעוני אשר נעשה על ידי עידוד בתי עסקים להוסיף אופציות טבעוניות, סימון מוצרים טבעוניים בתו העמותה, והפקת אירועי ענק לאלפי משתתפים בכל שנה.
2. העלאת המודעות, הסברה וחינוך על ידי הוצאה לפועל של פרויקטים חדשניים ופורצי דרך בתחומים מגוונים במסגרת Vegan Active.
אנו מאמינים שהחלום הטבעוני יכול להפוך למציאות, שטבעונות מועילה מצילה חיים ושייכת לכולנו ולמען כולנו. לבריאותנו, לאיכות הסביבה ולרווחת בעלי החיים.
הנגשת אורח החיים הטבעוני בישראל
פרויקט סימון מסעדות ובתי עסקים
הפרויקט נוצר במטרה להנגיש מסעדות ובתי עסקים לקהל היעד הטבעוני, להגדיל את ההיצע הטבעוני, ולחבר בין הצרכן לבעל העסק. כך למעשה הצלחנו להפוך את הטבעונות לנגישה, זמינה ואפשרית יותר עבור מי שבוחר באורח חיים טבעוני.
כשהפרויקט קם פעלו כעשרים עסקים ידידותיים לטבעונים בתחום המזון (לפי הקריטריונים של ויגן פרנדלי) בישראל כולה. היום, העמותה גאה לסמן בתו מעל 1500 מסעדות, גלידריות, פיצריות ועוד עסקים בתחום המזון. בין עסקים אלו ניתן למצוא את הרשתות המובילות בישראל כגון:
רשתות בתי הקפה "קפה ג'ו", "ביגה", "בוטיק סנטרל", "קפה גרג", "קפה נטו", "לנדוור", רשתות הפיצה "דומינוס' פיצה" ו"פיצה פרגו", "פיצה עגבניה", "פיצה שמש", רשת המסעדות "פסטה בסטה", "נאפיס", "קמפאי", "בית הפנקייק", "חומוס כספי", רשת דוכני השייקים "Freshop", רשתות הגלידריות "גולדה", "וניליה" ו"אייסברג", "אניטה" ועוד.
בנוסף, העמותה משתפת פעולה עם אינדקסים מובילים ומשלוחים כמו "רול", "WOLT" "REST" ו"משלוחה", עם אתר המבצעים "גרופון" ועם רשתות הסופרמרקט "ויקטורי" ו"ניצת הדובדבן", על מנת לחשוף לאורח החיים הטבעוני וליצור גם עבור הטבעונים נתיב נגיש וזול לעולם המזון והמסעדות.
כמו כן, על מנת לחזק את בעלי העסקים ונותני השירות הטבעונים, הקימה העמותה אינדקס נוסף הנותן במה לנותני שירות אלו, בכלל תחומי החיים.
במסגרת פרויקט סימון העסקים העמותה ממשיכה לפעול במגוון תחומים: שיתופי פעולה עם רשתות מזון ועסקים גדולים במשק כדי להפוך אותם לטבעונים וידידותיים לטבעונים; סימון מנות טבעוניות בתפריטים בסימון טבעוני; הורדת החיוב הנוסף עבור חלב סויה; מתן ייעוץ קולינרי לעסקים שמעוניינים להפוך לויגן פרנדלי; ועוד.
בשנת 2019 העמותה השיקה את אפליקציית הטבעונות הראשונה בישראל, אשר מרכזת את כל המסעדות הידידותיות לטבעונים תחת קורת גג אחת.
באפליקציה ניתן לראות את התפריטים הטבעוניים של בתי העסקים, כתובת, שעות פעילות, הטבות ועוד, ודרכה הצלחנו להפוך את הטבעונות לנגישה עוד יותר.
להורדת האפליקציה לחצו
החל מפברואר 2013 החלה העמותה את פרויקט סימון המוצרים הארצי, במסגרתו מסומנים מוצרי מאכל, תוספי תזונה וטיפוח טבעונים בסימון "vegan", ברשתות השיווק הגדולות ובחברות שונות בשוק הישראלי. המטרה של הפרויקט גם היא להנגיש את הטבעונות לציבור הרחב, ולהפוך את חווית הקניה של מוצרים טבעוניים לפשוטה ונעימה יותר.
כיום מעל 600 חברות שונות בשוק מסמנות למעלה מ- 6500 מוצרים בתו הטבעוני הארצי. בין חברות אלו ניתן למצוא את קבוצת שטראוס, יוניליוור, סלטי צבר, טבעול, גלידות נסטלה, אלטמן,שופרסל גרין, סופהרב, מרשל ועוד רבות.
הפקת אירועי ענק:
מיום הקמתה הפיקה העמותה אירועים גדולים שונים, שמטרתם להעביר מסר חשוב וברור: אנחנו חוגגים אחרת! המעבר לטבעונות לא צריך להיות כרוך בהסתגרות בבית - להפך! אפשר לחגוג, ליהנות ואפילו לצאת ו"למנגל" בפארק מבלי לפגוע באף אחד.
העמותה הפיקה פסטיבלים ואירועים שונים:
Vegan Fest - הפסטיבל הטבעוני הגדול בעולם! למעלה מ-100 דוכנים של המסעדות וחברות המזון הכי גדולות בישראל, הופעות חיות, מתחם הוליסטי, מתחם ילדים עשיר בפעילויות, מתחם הרצאות וסדנאות, מתחם בישול עם השפים המוכרים בתחום ועוד.
הפסטיבל האחרון שהתקיים בשנת 2019 שבר את שיאי המשתתפים שהיו אי פעם - 50 אלף חוגגים וחוגגות!
לסרטון מהאירוע
טבעוני זה בריא - כנס בנושא בריאות וטבעונות בהשתתפות מרצים מובילים מכל העולם, מתן ידע מקצועי מרופאים, דיאטניות, ספורטאים ועוד.
הקונגרס הטבעוני - האירוע האקטיביסטי החשוב של השנה בהשתתפות כלל הארגונים למען זכויות בעלי חיים בישראל, והאקטיביסטיים הטבעונים המובילים מכל העולם.
"Festivigan" - פסטיבל אוכל טבעוני שהתקיים במשך שבועיים ב-50 מסעדות מובילות ברחבי הארץ.
המנגל הטבעוני - הפנינג העל האש הטבעוני הנערך מדי שנה, אליו מגיעים אלפי משתתפים.
פסטיבל שבועות ללא גבינות - אחד מהאירועים הגדולים שנעשו בארץ בתחום הטבעונות, אליו מגיעים כ-2000 חוגגים.
מסיבות בריכה - מפגש בין הטבעונים והפעילים מעולם הטבעונות, כשהכנסות האירוע כולן תרומה לפעילות לקידום זכויות בעלי חיים בעמותה.
Vegan Active - המהפכה הטבעונית
ויגן אקטיב הוא מודל פורץ דרך שנעשה לראשונה בעולם. הוא קם על מנת להוציא לפועל את הפרויקטים הגדולים והמשמעותיים ביותר שהיו אי פעם בארץ.
המודל מבוסס על חברים וחברות במועדון, שתורמים באופן ישיר לפרויקטים שהם מאמינים בהם, ובתמורה לתרומה שלהם, הם מקבלים כרטיס המקנה להם הטבות והנחות במאות בתי עסק ומסעדות ברחבי הארץ.
בזכות התרומות של החברים והחברות במועדון, הצלחנו להוציא לפועל פרויקטים אדירים שלא נראו לעולם בישראל, ורבים מהם נעשו בפעם הראשונה אי פעם בעולם.
כובשים את איילון - לראשונה בישראל עלה קמפיין לקידום טבעונות בעורק הראשי של מדינת ישראל - כביש איילון. שלט עצום עם מסר טבעוני נוקב וחשוב סביב תעשיית החלב, שעלה בסמוך לחג השבועות.
דרך העיניים שלהם - בשיתוף עמותת-Sentient אנחנו מביאים לציבור הרחב את הפרויקט החדשני והטכנולוגי הזה. אנו פורסים לאורך השנה עשרות עמדות VR בכל רחבי הארץ, ומאפשרים לעוברים והשבים להיכנס אל תוך המציאות של בעלי החיים, והכל בטכנולגויה של 360 מעלות. מבעד למשקפי ה-VR, המשתתפים זוכים לחשיפה נדירה של תחקיר סמוי, אשר צולם על ידי עמותת Sentient במשחטה, לול, רפת ועוד. מהתחקיר הופק סרטון עוצמתי בן כמה דקות, אשר מאפשר לצופים להיות שם, ולחוות ממקור ראשון את מה שעובר על בעלי החיים.
50% ממי שעבר את החוויה בפרויקט הזה הצהיר שיעבור לצמחונות, טבעונות, או יפחית את צריכת המוצרים מן החי שלו.
מצעד בעלי החיים הגדול בהיסטוריה - 30,000 צועדים וצועדות הגיעו למצעד בעלי החיים הגדול ביותר בהיסטוריה, ודרשו זכויות לכל יצור חי באשר הוא.
לסרטון לחצו
עולים על התדר - לראשונה בישראל עלה קמפיין רדיו מאסיבי של פרסומות ברדיו בנושא טבעונות.
הקמפיין עלה במקביל עם עצומה לסימון מוצרי בשר מעובד כמסרטן, בעקבות קביעת ארגון הבריאות העולמי.
לסרטון לחצו
אדם וחיה - ימי טבעונות במוסדות חינוך - בשיתוף טובי המרצים בארץ השקנו קמפיין של ימי תוכן מרתקים להעלאת מודעות כלפי זכויות בעלי חיים ואורח חיים טבעוני.
הכנו הרצאה מעולה בנושא טבעונות, והגענו איתה למכינות צבאיות בכל הארץ, לבתי ספר, ואפילו לבית הסוהר.
ההרצאה מלווה בארוחה טבעונית ללא עלות שמטרתה להציג את השפע הטבעוני, ולעודד את המשתתפים לעבור לאורח חיים טבעוני. למעלה מ-30 אחוז ממי שהקשיב להרצאה, העיד על עצמו שהוא מתכוון לעבור לטבעונות.
פרויקט מהנדסי המזון - פרויקט הדגל של ויגן אקטיב, אחד מהפרויקטים הכי אפקטיביים לקידום טבעונות שנעשו אי פעם.
עבור הפרויקט גיבשנו צוות מהנדסי מזון שפונה ליצרני המזון ומייעץ להם ללא תשלום באיזה אופן הם יכולים להחליף את הרכיבים הלא טבעוניים במוצרים, ברכיבים טבעוניים מבלי שהדבר יפגע בטעם, באיכות או בעלות המוצר.
כאשר מדובר בפסי ייצור מסחריים המייצרים מאות אלפי מוצרים בשנה, לפעמים מספיק להוציא רכיב אחד מהחי בשביל להציל אלפי בעלי חיים בכל שנה.
אנו עובדים מול החברות הגדולות במשק - ביסקוטי, מתוקה, מיסטר דונאטס, לחמים, לה פרינה ועוד, ומצליחים לטבען מוצרים ולעשות הבדל ענק בצריכה מן החי.
לסרטון לחצו
עצמאות לכולם - לראשונה בישראל עלה ביום העצמאות קמפיין שילוט חוצות ענק נגד אכילת בשר בכל רחבי הארץ.
הרחובות התקשטו במסרים של חמלה, שוויון ועצמאות לבעלי החיים.
לסרטון לחצו
משפיעים מבפנים - פרויקט ההתפקדות הגדול ביותר בישראל.
קם מהרעיון שאם אי אפשר להשפיע על הפוליטיקה הישראלית מבחוץ, הגיע הזמן לעשות את זה מבפנים על ידי התפקדות של אלפי טבעונים למפלגות הגדולות ביותר. בפרק זמן קצר פקדנו למעלה מ-3000 איש ואישה, אוהבי בעלי חיים ובעד זכויות עבורם. במסגרת הפרויקט אנו מקדמים חקיקות ויוזמות למען בעלי החיים.
לסרטון לחצו
פורצים לחו"ל - אחרי 7 שנים של עבודה בלתי פוסקת, מחדר קטן בהדר יוסף לעמותה עם עשרות עובדים, מאות מתנדבים ואלפי חברי ויגן אקטיב, אנחנו יוצאים מגבולות המדינה והישר ללונדון, ואנחנו הולכים להגיע לכל העולם.
בינואר 2020, הפכנו להיות בינלאומיים, ופתחנו סניף של העמותה בלונדון שם אנחנו מוציאים לפועל פרויקטים באנגלית עם השפעה ברמה הגלובלית.
תו ויגן פרנדלי לחברות וארגונים - אחרי 7 שנות פעילות, השקנו את התו החדש של ויגן פרנדלי שנועד להנגיש טבעונות בחברות ובארגונים. דרך התו אנו מחזקים מצד אחד ארגונים בעלי אג'נדה סביבתית ומוסרית, ומהצד האחר את רווחת העובדים הטבעונים בכל ארגון וארגון.
לסרטון לחצו
פרויקטים אקטיביסטיים נוספים שעשינו לאורך השנים:
ביקורו של גארי יורופסקי בישראל - באוקטובר 2013 הביאה העמותה, בשיתוף עם פרויקט "ההרצאה הטובה ביותר" את גארי יורופסקי לישראל לשם קידום הטבעונות והעלאת המודעות לסבלם של בעה"ח במשקים. כל ההרצאות לווו בהרצאת אורח נוספת בתחום רווחת בע"ח או אקולוגיה ומזון טבעוני. כמו כן, בספטמבר 2012, העמותה ליוותה את ביקורו הראשון של יורופסקי לישראל, סייעה בתיאום הרצאותיו ונתנה תמיכה לוגיסטית בכל הכרוך בביקור.
פרויקט "אתגר הקוביה" - בשנת 2015 החלה העמותה להציב בכל רחבי הארץ קוביות גדולות ומסקרנות, כשמי שנכנס לתוכן, נחשף למראות האמיתיים מתרחשים מאחורי דלתות המטבחיים והתעשייה.
פרויקט "עדות של אמא" עם רותם סלע - סרטון הסברה מטלטל בהשתתפותה של הדוגמנית והשחקנית רותם סלע, העוסק בצד האכזרי של תעשיית החלב. פרויקט זה נצפה על ידי כמיליון ישראלים וגרם לאלפי אנשים לשנות את הרגלי הצריכה שלהם.
פרויקט "המשאית הטבעונית" - פרויקט בשת"פ עם תנו לחיות לחיות - אחד הפרויקטים הגדולים ביותר שנעשהו בישראל בהסברה טבעונית באותן שנים. משאית ענקית, עטופה בתמונה של עגל וכלב עם הציטוט "למה ללטף אחד ולאכול את השני?", עם מסכי פלזמה עצומים עליהם הוקרנו סרטונים מתעשיית המזון מן החי, נסעה המשאית במשך חודש ימים מקריית שמונה ועד אילת. המשאית עצרה בעשרות רבות של ערים ברחבי הארץ, ומתנדבים חילקו אוכל טבעוני מצוין, וסיפקו הסברה טבעונית בדבר תעשיית המזון מן החי.
סדנאות "אפקטיב" להסברה אפקטיבית - סוף שבוע אינטנסיבי של סדנאות ולמידה חוויתית עבור טבעונים, המתקיים כל מספר חודשים ומלמד מאות טבעונית לקיים הסברה מיטבית המתאימה להם.
בנוסף לכל אלו, הספיקה העמותה בחמש השנים שעברו מהקמתה לבקר בקמפוסים ואוניברסיטאות עם דוכנים וחומרי הסברה, להגיע לעשרות אלפי צופים עם הסרטון "המדריך לטבעוני המתחיל", ליזום את יריד "מנטה מרקט" בשיתוף עיריית תל אביב, לערוך מספר פעמים פרוייקט "מילק אאוט" ארצי וכמובן, להוביל בכל שנה את מצעד בעלי החיים הגדול בישראל, אליו מגיעים עשרות אלפי צועדים, והוא מסוקר בכלי התקשורת הגדולים בארץ ואף בעולם.